De ce comunicăm? Cu cine și cum comunicăm într-un ONG? De multe ori, să faci comunicare într-un ONG este atât de simplu….că nu știi de unde să te apuci!
Bianca Pintilie și Diana Bere, facilitatorii cursului de Comunicare Non-profit pe care îl pregătim în proiectul ,,Acceleratorul de Sustenabilitate pentru ONG-uri” , ne spun că schimbările semnificative și durabile, cele care se mențin peste ani, pot să apară doar atunci când cooperează toți actorii interesați. Așadar, atunci când ne gândim la cei la care vrem să ajungă informația noastră, ne gândim la cei cu care avem sau ne-am dori să avem o colaborare. Și cum fiecare colaborare pe care o avem este în definitiv o relație, hai să vedem ce tipuri de relație are în general un ONG.
1. Organizațiile sunt in a committed relationship, adică într-o relație foarte serioasă, cu următoarele categorii:
– Echipa! De angajați sau, în și mai multe cazuri, de voluntari;
– Beneficiarii sau publicul țintă, cei pentru care faci ceea ce faci.
2. In a serious relationship (o relație serioasă) cu:
– Finanțatorii și donatorii – cei la care aplicăm sau la care apelăm, pentru a ne susține financiar proiectele;
– Partenerii. Multe ONG-uri colaborează între ele sau au parteneriate cu instituții publice, companii private.
3. In an open relationship (o relație deschisă):
– Parteneri media. Jurnaliști, ambasadori sau influenceri, care scriu și vorbesc despre activitatea noastră, iar astfel promovează proiectele noastre;
– Instituțiile publice și factorii de decizie, care ar putea schimba ceva la sistemele care știm că nu merg bine. Cu această categorie lucrează în special organizațiile care se ocupă și de advocacy, dar asta nu înseamnă că nu poate face asta oricare dintre noi. Dacă nu avem nevoie de sprijinul lor, ne prinde bine măcar să nu se opună proiectelor noastre.
4. Soon to be in a relationship (o relație în continuă formare) cu:
– Comunitatea în general sau publicul larg, pe care vrem să-i facem conștienți de problemele pe care încercăm să le rezolvăm și de unde, în viitor, s-ar putea sa încercăm să aducem mai aproape viitori susținători sau membri în echipa de angajați sau de voluntari.
În concluzie, relațiile sunt diferite cu fiecare dintre ei. Unii au nevoie de mai multă atenție, de comunicare consistentă și frecventa, alții e suficient sa ne cunoască puțin. Finanțatorii și unii parteneri sunt singurii care ne vor spune direct și exact de ce au nevoie. Pentru ceilalți, e foarte bine sa analizăm puțin, ca sa ne putem doza cat mai eficient eforturile. Există și capcana comunicării excesive și nu prea avem timp să cădem în ea! Iată pentru început câteva sfaturi care să te ajute să comunici intern și extern cât mai eficient:
1. Ține-ți echipa informată! Echipa trebuie știe care sunt proiectele pe care le aveți în derulare, care e rolul fiecăruia, ce resurse aveți la dispoziție, care sunt termenele limită. Cu cât e mai clar totul, cu atat le va fi mai ușor să contribuie.
2. Echipa trebuie să știe și rezultatele la care ați ajuns prin implicarea fiecăruia dintre ei! Un buletin informativ intern via email sau o platformă online de comunicare sunt unelte care facilitează comunicarea internă.
3. Atunci când comunici cu mediul extern primul pas este să definești cu ce te diferențiezi față de ceilalți. Cu atât de multe ONG-uri, este dificil pentru publicul larg să găsească o cauză în care să creadă cu adevărat. Prin urmare, este important să definești și să comunici acel lucru care face organizația ta specială.
4. Găseste-ți propriul stilul! Într-o comunitate așa aglomerată cum este cea a ONG-urilor este esențial să fii ținut minte. Pe lângă logo este important să ai o culoare, un font și chiar un slogan care să te reprezinte.
5. Comunică simplu și transparent! Arată mereu cum îți gestionezi fondurile! Acest lucru va consolida încrederea publicului și donatorilor tăi.
6. Spune povestea organizației tale! De la ideea care a dus la înființarea ei, până la poveștile angajaților, voluntarilor, beneficiarilor! Poveștile inspiră și au puterea de a îi face pe oameni să rezoneze cu cauza organizației tale.
7. Întotdeauna arată pe cine ajuți. Fie că vorbim de oameni, natură sau climă, faptul ca arăți vizual ceea ce faci dă ONG-ului tău viață!
8. Construiește și dezvoltă o pagină web! Astăzi, dacă organizaţia ta nu e pe Internet, ea nu există.
9. Fii prezent pe reţelele sociale. Plasează cu regularitate informaţii relevante, nu doar cu anumite ocazii sau evenimente!
10. Colaborează cu liderii/formatorii de opinie, cu așa numiţii „influenceri” și convinge-i să distribuie postările tale sau să devină promotorii/ambasadorii campaniilor tale.
Pentru a transforma aceste sfaturi în bună practică, Bianca și Diana au întors comunicarea pe toate fețele și au transformat-o într-un concept ușor de abordat și de folosit pentru succesul fiecărui ONG. Au pregătit un curs online scurt și la obiect, cu exemple și studii de caz, care la final să te ajute să comunici cât mai eficient! În perioada următoare, cursul online de ,,Comunicare Non-profit” va trece printr-un proces de pilotare astfel încât produsul final să ajungă la tine în cea mai bună formulă. La lansare, cursul va putea fi accesat online, gratuit de toate organizațiile din România.
Cine sunt formatorii noștri? #Haide să îi cunoști mai bine!
Bianca Pintilie este comunicator și specialist în relații publice format la Universitatea din București și din 2017 lucreză în slujba binelului profesionist, adică în ONG-uri. Este manager de programe al Asociației „Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor“ și îmbină managementul strategic cu fundraising-ul și scrierea de proiecte. Pasiunea ei pentru comunicare o ajută să aducă mereu în centrul a ce face poveștile despre schimbare ale celor peste 500 de vârstnici și voluntari cu care lucrează, din toată țara.
Diana Bere este formator și manager de programe la Pro Vobis – Centrul Național de Resurse pentru Voluntariat, unde activitatea ei include realizarea de studii și resurse pentru voluntariat, dar și elaborarea materialelor de comunicare. Experiența ei este completată de activitatea de la TIFF, unde este manager de voluntari din 2015. Diana e pasionată de orice proces, care își propune să „traducă” sau să simplifice concepte, instrumente și metode astfel încât să le facă accesibile, prietenoase și chiar distractive, pentru cei care le-ar putea folosi.
Proiectul ,,Acceleratorul de Sustenabilitate pentru ONG-uri” este derulat de Asociatia Young Initiative în parteneriat cu World Vision România cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org.
Proiectul este derulat de Asociația Young Initiative în parteneriat cu Fundația World Vision România și beneficiază de o finanțare în valoare de 237.337 euro, prin programul Active Citizens Fund România, finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org. Informații despre Active Citizens Fund România sunt disponibile la www.activecitizensfund.ro.