Pasul 2
Planificarea strategică
Unde vrem să mergem?
După ce am finalizat procesul de analiză și știm unde se află acum organizația, este timpul să ne stabilim o nouă destinație, să agreăm noi direcții și obiective pentru dezvoltarea ONG-ului. Este unul dintre cele mai importante momente din viața oricărei organizații. Ești gata de aventură?
De ce să planificăm strategic?
Clarificăm direcția organizației
Atunci când nu știi unde vrei să mergi, poți ajunge oriunde. Deseori în ONG-uri lipsește claritatea cu privire la direcția de dezvoltare a organizației, așadar planificarea strategică poate fi un instrument extrem de util.
Dăm un refresh viziunii și misiunii
Cauza ONG-ului reprezintă piatra de temelie fără de care nimic altceva nu poate funcționa la parametri optimi. Iar planificarea strategică pornește fix de la clarificarea cauzei ganizației, începând cu viziunea și misiunea.
E mai ușor decât crezi!
Deseori planificarea strategică pare ceva intimidant, scump și care se face doar de către organizațiile "mari". Nimic mai greșit! Poți planifica strategic cu resurse puține, iar strategia poate să aibă chiar și 1 pagină. Trebuie doar să aloci timp și energie pentru a derula un proces eficient până la capăt.
Motivăm mai ușor echipa
În multe cazuri ONG-urile se confruntă cu provocări legate de motivarea echipei, însă cu o strategie bine pusă la punct și o cauză care îți dă motiv să te trezești dimineața, poți să ușurezi considerabil acest efort, în special cu voluntarii și colaboratorii externi.
Sfaturi înainte de a porni la drum
Îți recomandăm să ții cont de următoarele sfaturi înainte de a începe un proces de planificare strategică în ONG-ul tău:
- Implică întreaga echipă: este esențial ca fiecare membru al echipei să simtă că face parte activ din acest proces și că strategia rezultată la final este co-creată, că fiecare și-a adus contribuția și a rezultat un produs comun.
- Alocă suficient timp: este foarte important să înțelegi că un astfel de proces necesită timp considerabil pentru a se desfășura în mod corespunzător. Acesta depinde de cât de complexă este echipa ta. Pentru un ONG cu aproximativ 5-6 persoane, recomandăm să aloci 1-2 luni pentru planificarea strategică.
- Fiți realiști, dar ambițioși: Când ne formulăm obiective strategice este important să fim cât de cât “cu picioarele pe pământ” și să ne propunem lucruri realiste, însă la fel de important este să fim și ambițioși și să țintim întotdeauna cât mai sus pentru a evolua.
- Implică partenerii și stakeholderii: Pe cât de important este să implici echipa, pe atât de important este să ții cont și de părerea celor din jurul organizației (parteneri, beneficiari, colaboratori). De exemplu, le poți trimite un draft al strategiei pentru a le cere părerea. Sau îi poți invita la un workshop de planificare strategică înainte, ori să le trimiți un scurt chestionar.
Să începem: Care este cauza ONG-ului tău?
Pentru instrumentul Self-Accelerator ne propunem să ne concentrăm în special pe a-ți pune la dispoziție metode și instrumente. Totuși, înainte de a trece la instrumente în planificarea strategică, facem o excepție și dedicăm o secțiune specială pentru cauza ONG-ului tău, întrucât o considerăm una dintre elementele fundamentale fără de care instrumentele aproape că nu își au rostul. Ești gata de o provocare serioasă? Dacă da, hai să aflăm mai multe!
Ce este cauza organizației?
La modul cel mai simplu, cauza reprezintă motivul pentru care există organizația. De ce este ONG-ul tău pe piață? Care este problema principală pe care vrei să o rezolvi în comunitate? Cu ce vii tu în schimb, ce viziune propui?
Ce face o cauză să fie bine definită?
- Scurtă și ușor de memorat;
- Motivațională (atât membrii echipei, cât și alte persoane pot să fie energizate de ideea de a contribui la această cauză);
- Clară și cu un scop social precis, cu o îmbunătățire clară asupra societății;
- Adaptată la dimensiunea și capacitatea organizației (sau aria geografică);
La ce ne ajută o cauză bine definită?
- Este clar pentru toată lumea ce face organizația noastră;
- Motivăm mai ușor echipa și voluntarii, cauza fiind deasupra oricărei neînțelegeri, oricărui conflict. Suntem aici pentru cauză, nu pentru lucruri mărunte.
- Atragem mai ușor parteneri, donații și sponsorizări. Atunci când celor din afara organizației le este clar ce facem este mult mai ușor ca aceștia să rezoneze cu cauza pe care o avem și să ne sprijine.
- Planificăm strategic mai ușor.
- Comunicăm mult mai simplu și clar.
Viziunea și misiunea organizației
În strategia ONG-ului vei întâlni 2 concepte comune pe care va trebui să le ai foarte bine determinate și care cumva “dau viață” cauzei organizației: Viziunea și Misiunea. Să vedem ce este fiecare!
Viziunea reprezintă “lumea” pe care ONG-ul tău luptă să o creeze. Este vorba de viitorul pe care îl imaginează organizația ta, cum ar arăta lumea ideală în viziunea ONG-ului tău, evident din perspectiva cauzei. Răspunde la întrebarea “Cum ar arăta lumea dacă ONG-ul nostru și-ar atinge integral obiectivele?”
Misiunea reprezintă modalitatea prin care ONG-ul tău își propune să creeze sau să se apropie de lumea imaginată prin viziune. Răspunde la întrebarea “Ce vom face ca să ne îndeplinim viziunea?” Atenție! Misiunea nu se referă la proiecte și activități, ci este cea mai generală descriere a ceea ce face ONG-ul tău.
Exemple Viziune
Așa DA:
- Salvați Copiii: “Viziunea Salvați Copiii este o lume în care fiecărui copil îi este respectat dreptul la viață, protecție, dezvoltare și participare.”
- YMCA: “Viziunea YMCA este o lume în care fiecare trăiește în armonie cu propria persoană, cu societatea și cu natura.”
- World Vision: “Construim împreună o lume în care toți copiii au acces la educație de calitate într-un mediu sigur, își pot atinge potențialul deplin și își pot îndeplini visele.”
- Teach for Romania: “Fiecare copil are dreptul la educație de calitate”.
Așa NU:
- “Viziunea noastră este o Românie mai bună.” (De ce: este prea vag, nu inspiră, poate fi a oricui altcuiva această viziune)
- “Viziunea noastră este să organizăm workshop-uri și schimburi de tineri pentru elevii din comuna X, județul Y.” (De ce: este mult prea specifică, menționează proiecte/activități punctuale, nu prezintă lumea pe care organizația dorește să o construiască)
- Orice viziune care are mai mult de un paragraf (din păcate, multe ONG-uri au viziuni chiar și de 1-2 pagini pe care nimeni nu le reține, care nu inspiră și care practic nu ajută organizația în practică);
Exemple Misiune
Așa DA:
- Salvați Copiii: “Misiunea Salvați Copiii este obținerea de progrese importante privind modul în care copiii sunt tratați și producerea schimbărilor imediate și de durată în viața acestora.”
- WWF: “Ne propunem să construim un viitor în care oamenii trăiesc și se dezvoltă în armonie cu natura”.
- World Vision: “Lucrăm alături de comunitățile rurale pentru a oferi copiilor de la sate șansa de a-și dezvolta potențialul și de a-și construi o viață demnă și împlinită.”
- Teach for Romania: “Pregătirea unor profesori model care să transforme educația la nivel de țară”.
Așa NU:
- “Misiunea noastră este să derulăm dezbateri săptămânale la biblioteca județeană” (De ce: este extrem de specific, doar descrie o activitate, nu reprezintă o misiune, nu răspunde la întrebarea “de ce existăm?”)
- “Luptăm pentru o Europă în care se trăiește mai bine” (De ce: este foarte vagă, oricine poate avea aceeași misiune)
- “Protejăm România” (De ce: idem)
- “Ne propunem să atragem finanțări europene pentru a îmbunătăți calitatea vieții bătrânilor din orașul nostru”
Află mai multe despre cauză, viziune și misiune
Îți recomandăm câteva resurse de unde poți învăța mai multe:
- Curs online MOOC “Buna Guvernanță în ONG-uri”;
- Curs online MOOC “Managementul Sustenabil al Organizației Nonprofit”;
- Cartea “Jocul Infinit” de Simon Sinek (disponibilă în română și engleză);
Acum că ne-am pus la punct cât de cât cu viziunea și misiunea, să descoperim și pachetul de instrumente utile în planificarea strategică!